RB
Gepubliceerd op vrijdag 5 augustus 2011
RB 1062
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Tandplak voor 99,5% verwijdert door Waterpik Monddouche

RCC 7 juli 2011, Dossiernrs. 2011/00492 en 2011/00492-I (Waterpik Monddouche)

Reclamerecht. Uitingen op website en in folder van de Kijkshop over de Waterpik Monddouche van Global Agency en verpakking van product waarop o.a. de tekst "Verwijdert 99,9% van alle tandplak" staat. Klaagster stelt deze claim misleidend is omdat bij tests in laboratorium de tandplak niet van tanden maar van glasplaatje worden verwijderd. Verweerder Kijkshop stelt te goeder trouw te zijn en gaat ervan uit dat leverancier Global Agency juiste informatie verstrekt aan derden. Verweerder Global Agency weerspreekt gemotiveerd de klacht.

Commissie oordeelt over Global Agency dat op de verpakking uitdrukkelijk wordt verwezen naar laboratoriumtests op website. Samenvatting resultaten is op eenvoudige wijze via website op te vragen. Tests zijn uitgevoerd op echte tanden en niet op glasplaatjes. Commissie is van oordeel dat consument op grond van verpakking voldoende op de hoogte is gebracht over de wijze waarop resultaten zijn bereikt. Klaagsters stelling is kennelijk gebaseerd op onjuiste veronderstelling. Wijst klacht af.

Commissie oordeelt over Kijkshop dat in uitingen in algemene zin wordt gesteld dat product 99,5% van alle tandplak verwijdert. Verwijzing naar tests en behandelde gebieden ontbreekt. Oordeelt daarom dat er sprake is van ontbreken van essentiële informatie in uitingen dus sprake van omissie (art. 8.3 onder c NRC). Strijd met art. 7 NRC. Doet aanbeveling.

 

Global Agency

De Commissie stelt voorop dat bij de claim op de verpakking met betrekking tot de van het gebruik van haar product te verwachten resultaten, uitdrukkelijk wordt verwezen naar “laboratoriumtests” op haar website. Een samenvatting van de resultaten van die tests is op eenvoudige wijze op te vragen via de website www.waterpik.nl. Anders dan klaagster stelt, blijkt uit de informatie dat de tests zijn uitgevoerd op echte tanden in plaats van op glasplaatjes.
Kijkshop

In de reclame-uitingen van Kijkshop wordt in algemene zin gesteld dat het onderhavige product 99,9% van alle tandplak verwijdert.
Zowel de informatie dat deze claim voor de behandelde gebieden geldt, als een verwijzing naar de laboratoriumtests op de website, ontbreekt in deze uitingen. Voor het nemen van een goed geïnformeerd besluit tot het al dan niet aanschaffen van het bedoelde product is deze informatie, zonder welke informatie immers niet bekend is op welke manier het geclaimde resultaat is behaald, naar het oordeel van de Commissie dermate essentieel dat deze in de uiting had dienen te staan, althans dat in de uiting daarnaar verwezen had dienen te worden.

Lees de gehele uitspraak 2011/00492 hier (link / pdf)
Lees de gehele uitspraak 2011/00492-I hier (link / pdf)
Regeling: NRC art. 7, art. 8.2 onder c
Lees eerdere uitspraak over de Kijkshop hier: RB 150