RB
Gepubliceerd op maandag 11 juli 2011
RB 1032
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Alleen bij deelnemende winkels

RCC 21 juni 2011, Dossiernr. 2011/00428 (Deelnemende winkels)

Reclamerecht. Uiting op website waarin o.a. staat: bij aankoop LG Blu-ray speler het Inception Blu-ray filmpakket cadeau.
Klager stelt dat de voorwaarde dat het aanbod alleen gold bij deelnemende winkels in grote letters op website vermeld had moeten worden. Klacht is gemotiveerd weersproken.
Commissie oordeelt dat niet in uiting staat vermeld dat aanbod alleen geldig is bij bepaalde verkooppunten. Deze voorwaarde blijkt alleen uit de actievoorwaarden elders op site vermeld. Sprake van verborgen houden van essentiële informatie (art. 8.3 aanhef en onder c NRC). Strijd met art. 7 NRC. Doet aanbeveling.

In de bestreden uiting staat dat men een Inception Blu-ray filmpakket cadeau krijgt bij aankoop van 1 van de LG Blu-ray spelers, zonder dat daarbij een duidelijk voorbehoud wordt gemaakt met betrekking tot het feit dat men alleen voor dit cadeau in aanmerking komt, indien men de Blu-ray speler aanschaft bij één van de deelnemende verkooppunten. Dit gegeven blijkt pas uit de elders op de bewuste site opgenomen actievoorwaarden. Aldus is er naar het oordeel van de Commissie sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Lees de gehele uitspraak hier (link / pdf)

Regeling: NRC art. 7, art. 8.3 aanhef en onder c