College van Beroep: Rush Royale schendt reclameregels met loot boxes en misleidende in-game elementen

RCC 15 april 2025, RB 3900; 2024/00251 (klager tegen MY.GAMES). De klacht betreft de pagina in de Apple App store van de game Rush Royale: Tower Defense TD (hierna: de game) en elementen in de game zelf. Zo wordt de aanwezigheid van zogenoemde “loot boxes” niet vermeld in de Apple App store, worden de winkansen van deze loot boxes niet vermeld en zijn de prijzen niet weergegeven in euro’s. Loot boxes zijn virtuele schatkisten met een onzekere inhoud. Ook wordt ten onrechte de indruk gewekt dat de items gratis zijn, wordt niet vermeld dat de game reclame bevat en wie de adverteerders zijn en worden kinderen gestimuleerd tot het maken van reclame voor adverteerder. In beroep draait het om zes onderdelen van de oorspronkelijke klacht. Het College van Beroep (hierna: het College) verwijst naar Richtlijn 2005/29/EG en stelt dat de aanwezigheid van loot boxes duidelijk bekend moet worden gemaakt voordat men de game downloadt, zeker nu de game mede op kinderen is gericht. Het kanselement van loot boxes kan vooral door kinderen als spannend worden ervaren en hen ertoe aanzetten tegen betaling loot boxes te openen. Als op dit kanselement wordt gewezen vóór het downloaden van de game, kan worden voorkomen dat men onbedoeld een game downloadt en verleidt wordt tot transacties gericht op dit kanselement. MY.GAMES dient in de Apple App store duidelijk te vermelden dat de game loot boxes bevat. Hierbij moeten de winkansen en de prijzen in euro’s worden vermeld. Ook als er gebruik wordt gemaakt van een virtuele valuta als ‘crystals’, moet voorafgaand aan de aankoop inzichtelijk zijn wat de werkelijke waarde daarvan is. Dit geldt des te meer gezien de jonge doelgroep van het spel, die de waarde van virtueel geld mogelijk niet goed kan inschatten.