De ACM geeft een update tijdens het Nationaal Reclamerechtcongres 2025
Op donderdag 11 december 2025 vindt het Nationaal Reclamerechtcongres plaats in Hotel Jakarta, Amsterdam. Tijdens deze jaarlijkse bijeenkomst worden de belangrijkste ontwikkelingen in het reclamerecht besproken.
Namens de Autoriteit Consument & Markt verzorgen dit jaar Fleur Severijns en Tommi Palumbo een update. Zij zullen stil staan bij relevante toezichtacties van afgelopen jaar op het gebied van duurzaamheid en digitale economie en wat er voor 2026 in het vat zit. Daarin nemen ze ook relevante Europese ontwikkelingen mee, zoals de komst van Empowering Consumers to the Green Transition en de Digital Fairness Act.
Het programma van het Nationaal Reclamerechtcongres biedt een combinatie van actualiteiten, praktijkinzichten en ruimte voor discussie. Hét event voor juristen, advocaten, beleidsmakers en toezichthouders die zich bezighouden met reclame. U kunt zich deze week nog aanmelden.
Ebba Hoogenraad spreekt tijdens het Nationaal Reclamerechtcongres 2025
Op donderdag 11 december 2025 vindt het Nationaal Reclamerechtcongres plaats in Hotel Jakarta, Amsterdam. Tijdens deze jaarlijkse bijeenkomst worden de belangrijkste ontwikkelingen in het reclamerecht besproken.
Dagvoorzitter Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) opent het congres met haar jaarlijkse overzicht van hot topics & greatest hits. Zij bespreekt onder meer:
- Update duurzaamheid;
- Medische claims bij food: een antwoord?
- De strijd over vegetarische vleesbenamingen
- Fright nights en andere goede smaak-perikelen
Het programma van het Nationaal Reclamerechtcongres biedt een combinatie van actualiteiten, praktijkinzichten en ruimte voor discussie. Hét event voor juristen, advocaten, beleidsmakers en toezichthouders die zich bezighouden met reclame. U kunt zich deze week nog aanmelden.
Met korting naar het IE diner 2026
Komt u ook naar het IE-diner op donderdag 29 januari 2026? We werken dit jaar met vroegboekkorting. Als u zich aanmeldt vóór 15 december krijgt u €50 korting.
Doorverkoop van HP-cartridges zonder buitenverpakking mag, maar aanprijzen als “milieuproduct” of “nieuw” is misleidend
Rb. Den Haag 19 november 2025, IEF 23111; RB 3940; ECLI:NL:RBDHA:2025:21668 (HP tegen Digital Revolutions c.s.). In deze zaak staat HP tegenover Digital Revolutions c.s. (o.a. 123inkt). Digital Revolutions verkocht originele HP-inkt- en lasercartridges die eerder rechtmatig in de EER in de handel waren gebracht, maar vaak zonder de originele buitenverpakking. Die cartridges werden online aangeprezen als “milieuverpakking”/“milieuproduct” en in sommige gevallen als “nieuw” of “in perfecte staat”. HP vond dat dit merkinbreuk opleverde omdat de toestand van de waar zou zijn gewijzigd (verpakking weg), essentiële informatie en echtheidskenmerken zouden ontbreken en het premium-imago van het merk zou worden aangetast. Daarnaast stelde HP dat de marketing misleidend was en een oneerlijke handelspraktijk vormde. HP eiste onder meer een verbod op verkoop zonder buitenverpakking, een verbod op de termen “milieuverpakking/milieuproduct/retouren”, schadevergoeding, rectificatie/recall en opgave van herkomst- en verkoopgegevens.
Jurisprudentielunch merken-, modellen- en auteursrecht op woensdag 26 november 2025
Binnen drie uur bent u helemaal up-to-date. Volgende week woensdag praten Selmer Bergsma (De Brauw Blackstone Westbroek), Jesse Hofhuis (HOFHUIS) en Joris van Manen (HOYNG ROKH MONEGIER) u in drie uur bij over de meest relevante rechtspraak op het gebied van productvormgeving, auteursrecht en merkenrecht.
Met onder meer:
- CeramTec/CoorsTek: kwade trouw bij merkaanvraag
- Lego/Pozitív Energieforrás: modelbescherming vanuit het perspectief van de geïnformeerde gebruiker
- CG & YN/Pelham: auteursrecht en de grenzen van pastiche
Tijdens een lunch in het Olympisch Stadion te Amsterdam krijgt u een helder overzicht van alles wat u moet weten. Met de lunch verdient u 3 PO-punten.
Leidraad prijsweergave en -vergelijkingen
Het is voor consumenten belangrijk dat verkopers prijzen op een duidelijke en eerlijke manier tonen. Zo kunnen consumenten bij een aankoop een goed geïnformeerde keuze maken. Ook voor eerlijke concurrentie tussen bedrijven is het belangrijk dat prijzen juist en op correcte wijze worden weergegeven. Daarom is er wet- en regelgeving over prijsweergaven, zoals over kortingen en prijsvergelijkingen.
Om bedrijven te helpen zich aan de regels te houden, heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een ‘Leidraad prijsweergave en -vergelijkingen’ ontwikkeld. Deze leidraad komt voort uit bestaande wet- en regelgeving. De belangrijkste basisregel is dat een verkoper- indien hij of zij een korting geeft op een product - ervoor zorgt dat het een echte korting betreft. De ACM heeft 5 vuistregels opgesteld die bedrijven helpen om prijzen op een juiste manier te tonen;
- Geen doorhalingen van prijzen behalve de laagste prijs
- Geen onechte prijsverlaging
- Geen kunstmatig verhoogde prijzen
- Duidelijke en opvallende informatie
- Geen buitensporig lange kortingen
Lees hier het document.
HR verwerpt cassatieberoep in zaak over printercartridges
HR 7 november 2025, RB 3937; ECLI:NL:HR:2025:1663 (Digital Revolution tegen Google). Deze zaak gaat over reclame-uitingen over printercartridges via Google Shopping. Na een zoekopdracht naar bepaalde types printercartridges vertoonde Google Shopping onder meer een mededeling van de website www.prindo.nl (geëxploiteerd door Media Concept), met daarbij een vermelde prijs en de knop “Site bezoeken”. Een klik op deze knop bracht de bezoeker op een bij prindo.nl ingerichte ‘landingspagina’, waar de genoemde cartridge tegen de op Google Shopping getoonde prijs te koop was. Er gold daarbij een restrictie tot één exemplaar per bestelling per klant. Bij een direct bezoek aan prindo.nl kon hetzelfde type printercartridge worden besteld, maar tegen een andere (hogere) prijs en zonder de restrictie tot één exemplaar per bestelling per klant. Digital Revolution, de partij achter 123inkt.nl en concurrent van Media Concept, betoogt in de parallelle procedure dat Media Concept zich met deze handelwijze schuldig maakt aan een oneerlijke handelspraktijk (art. 6:193a e.v. BW), aan misleidende reclame (art. 6:194 BW) en aan ongeoorloofde vergelijkende reclame (art. 6:194a BW). In deze procedure heeft zij Google, aanbieder van Google Shopping, vanwege dezelfde feiten in rechte betrokken. Het hof heeft geoordeeld dat geen sprake is van misleiding en dus evenmin van een oneerlijke handelspraktijk of van misleidende reclame. Ook het betoog dat sprake zou zijn van ongeoorloofde vergelijkende reclame heeft het hof verworpen. De P-G acht het oordeel van het hof niet onbegrijpelijk of in strijd met het recht. De conclusie van de P-G strekt tot verwerping van het cassatieberoep [RB 3933].
Op 13 November start de zesde editie van de Mr. S.K. Martens Academie
In november starten we weer: de Mr. S.K. Martens Academie.
Na een geslaagde afsluiting van de vijfde editie op 25 september, begint binnenkort de zesde editie van de Mr. S.K. Martens Academie.
De Mr. S.K. Martens Academie is dé specialisatieopleiding voor juristen met interesse in het intellectueel eigendoms- en procesrecht. In acht volledige dagen en vier halve online sessies verdiept u zich in onderwerpen als auteursrecht, merkenrecht, procesrecht, handhaving, slaafse nabootsing, praktisch procederen, AI en octrooirecht.
We trappen dit jaar af met een dag volledig gewijd aan het auteursrecht. Daarna volgen andere actuele thema’s, besproken door specialisten uit de praktijk en wetenschap.
Wilt u nog aansluiten? Dat kan nog. Neem dan snel contact met ons op.
Stage: Juridisch redacteur
Wil jij je als student verdiepen in de laatste ontwikkelingen binnen de vakgebieden Intellectuele Eigendom, ICT-recht en Privacy?
Kom dan stagelopen bij deLex! DeLex is een juridische uitgeverij gericht op juridische professionals in deze vakgebieden. Zo beheren wij de online databases IE-forum.nl en ITenrecht.nl, geven we een aantal vakbladen uit en verzorgen we congressen en andere opleidingen. We zoeken doorlopend stagiairs en gaan graag met je in overleg over de data.










